söndag 25 augusti 2013

Fädernas kyrka...?

Skrev om detta på Facebook, men känner att jag behöver skriva av mig lite mer, för det här är verkligen så konstigt, olyckligt och lite surrealistiskt. 
Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna har av någon outgrundlig anledning snöat in på Svenska kyrkan. Eller Fädernas kyrka, som han väljer att kalla den efter en gammal nationalistisk psalm som togs bort från psalmboken 1986. Då var Jimmie sju år. Man hade redan i princip slutat sjunga den redan innan dess, så jag förstår inte riktigt hur Jimmie kan ha en så stark relation till just den psalmen. 
Nästa sak om jag inte förstår är varför Jimmie är så himla förtjust i Svenska kyrkan över huvud taget. Jag tror att det är lite som att jag är kär i Johnny Depp. Han ser ju så snygg ut, men jag vet ju ingenting om hur han är. 
Precis så tror jag att det är med Jimmie och Svenska kyrkan. Han ser någonting på avstånd som han tycker ser fint ut, men han vet faktiskt inte vem det är han tittar på. 
Det vet jag. 
Svenska kyrkan har så långe jag kan minnas, och jag tror att mina minnen av kyrkan är både tidigare och starkare än Jimmies, varit en stark röst i den svenska samhällsdebatten om generös flyktingpolitik och mot främlingsfientlighet. Jag kommer ihåg en gång på tidigt 90-tal då 5 i 12-rörelsen skulle ha en stor manifestation i Härnösand. I samma veva var en kör från Sydafrika på turné i Sverige. Svenska kyrkans Unga i Härnösands stift samlade ihop den löst sammanhållna stiftkören och övade sydafrikanska sånger hela helgen för att kunna delta och sjunga med våra nya vänner från Sydafrika mot rasism och främlingsfientlighet. 
Är det den kyrkan Jimmie gillar?
Att Sveriges röst i världen mot apartheidregimen över huvud taget blev så stark tror jag är mycket Svenska kyrkans förtjänst. 
Är det den kyrkan som Jimmie gillar?
För några år sedan drabbades Sverige av en epidemi med apatiska flyktingbarn. Som jag kommer ihåg det, men jag kan ha fel, var bland andra biskop Tony Guldbrandsen en av dem som ihärdigast krävde amnesti för de apatiska barnen. 
Är det den kyrkan Jimmie gillar?
Jag tror att det vore bättre för Jimmie om han, precis som jag med min kärlek till Johnny Depp, inser att han älskar en drömbild. Det kanske är bättre att älska på avstånd ibland... Jimmie, låt Svenska kyrkan vara! Du kommer bara bli besviken. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar