tisdag 3 september 2013

Alla är lika mycket värda, eller?

Det är kanske sent att lägga sig i debatten om stängningen av internatskolan Lundsberg, men jag gör det ändå.
Jag tycker att hela debatten är helt märklig. Både från dem som tycker att stängningen är bra och dem som tycker det är dåligt.
Jag tycker att det var bra att man stängde Lundsberg, men inte för att jag blir provocerad av att 25 % av eleverna är adliga, eller att eliten klumpar ihop sina barn, som en del debattören ondgör sig över, utan för att alla ungdomar är lika värda att skydda, adliga eller ej.
De som pratar om kollektiv bestraffning och tycker att det var dåligt att stänga Lundsberg är ju också helt ute och cyklar. Det kan ju knappast betraktas som ett straff att slippa åratal av pennalism, tycker jag.
Och jag blir så förbannad över att en del verkar tycka att det är ursäktligt men lite pennalism eftersom 25 % av eleverna är adliga. Det innebär ju att 75 % inte är det.
Jag hade kunnat vara en av de eleverna. När jag var i högstadieåldern började pappa fundera på SIDA-tjänstgöring. Tanken var att jag skulle stanna hemma i Sverige, och gå på Lundberg. Varje gång en ny skandal har uppdagats på kolan har jag tänkt på det, och funderat på hur 16-åriga Eva skulle ha klarat av livet på riksinternat. Den Eva som hade svarta långa klänningar, blommiga kängor, John Lennon-glasögon och vinröd sammetshatt. Hur hade hon känt sig bland de andra tjejerna i sina pennkjolar. Jag vill gärna tro att 16-åriga Eva hade haft blommiga kängor till sin pennkjol...
På Lundsberg går både elever som är adliga, som kommer från samhällets toppskick, om har föräldrar i utlandstjänst, och säkert en och annan vanlig elev vars föräldrar satsar alla sina pengar på att barnen ska få bästa möjliga utbildning. Och det spelar ingen roll. För alla ungdomar är lika mycket värda och lika mycket värda att skyddas från mobbing och pennalism. Ingen ungdom blir plötslig mindre värd att slippa förnedrande behandling för att den föräldrar råkar heta von Knorring i efternamn.
Om vi faktiskt menar allvar med att alla är lika mycket värda, så måste vi skydda dem som är privilegierade också. De är också värda en trygg skolgång.
Jag tycker Hanne Kjöller uttryckte det bra här.http://www.dn.se/ledare/signerat/bye-bye-lundsberg/
Här skulle jag ju naturligtvis haft ett kort på Eva, 16 år, men tyvärr så har jag inget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar