tisdag 10 september 2013

Hösten... hat-kärlek på burk

Nu är det banne mig dags för ett opolitiskt inlägg.
Hösten, det är ju en konstig årstid. Jag hatar den och älskar den. Kan inte bestämma vilken känsla som är starkast. Gillar ju värme nått sjukt mycket. Eller ogillar att frysa, det är nog mest det. Får alltid ont i halsen på hösten. Nyser och snorar. Vet att det är massa månader med kallt och snö framför en.
Men... fina höstdagar i skogen. Plocka svamp. Koka äppelmos. Sitta inne och dricka te. Sätta igång elementet i uterummet och sitta där med massa värmeljus på kvällen. Förstå att det är dags att sova för det är faktiskt mörkt ute. Så härligt!
Eftersom mitt äppelträd gick sönder vill jag försöka ta vara på så mycket av äpplena som bara går. Därför har jag satt äppeldricka.


Äpplen i skivor, kokat vatten, nån tesked vinsyra. Låt det stå i 2-4 dagar. Sen, sila av äpplena och allt skröffs, blanda i socker 2 dl/liter dricka. Blanda också i natriumbensoat och citronsyra. Rör tills sockret har löst sig.
Förra året gjorde vi bara på äpplen och socker, inga konserveringsmedel, men det möglade så nu blir det lite kemikalier också.
Tänker mig kanelstång i hälften av flaskorna, och så dricker man den varm när det är vinter.
Kanske blir det en mysig höst. Man får göra det bästa av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar