lördag 21 september 2013

Varannan damernas, vilket trams!

Folkpartiet i Västernorrland fastställde sin riksdagslista för valet 2014 för några veckor sedan, och i Halland gjordes det idag. 
Båda länen har varit duktiga och har satt varannan damernas i toppen på listan. Så jämställt och fint. Men båda länen har också satt en man på toppen av listan. Och i båda länen har folkpartiet antagligen chans på ett riksdagsmandat. Det betyder ju i princip att båda länen har bestämt sig för att ha en man på sitt riksdagsmandat, men ändå lyckas med konststycket att se jämställda och duktiga ut. 
Eva, är det inte så att du är bitter för att varken du, eller din kompis, hamnade etta på riksdagslistan? Kanske du tänker...
Man skulle ju kunna tro det, men nä. 
Vem som hamnade överst på Hallands lista vet jag inte, han är säkert bra. 
Och han som är överst på Västernorrland är jätteduktig. 
Det är bara det att jag tror att Emma från Halland, och Annelie eller jag från Västernorrland hade varit lika bra. Men den enkla utvägen är att sätta en man på toppen, och om det blir ett riksdagsmandat så sätter man även en man i riksdagen. 

Ja, nu har jag fått gnälla av mig lite, men det är faktiskt viktigt. Vi kan inte vara nöjda med varannan damernas på listorna om det alltid är en man som står längst upp. 

Och till slut så är det väljarna som bestämmer. Och you're gonna hear me roar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar