söndag 20 oktober 2013

En Norgehistoria pt2

Som en liten fortsättning på Solveig Horne. Hon har ju visserligen tagit tillbaka uttalandet om att tjejerna är lika mycket ansvariga som killarna vid våldtäkt, hon sa det för två år sedan. Då var hon 42 år, och en tillräckligt ansedd politiker för att hon två år senare kan inneha en ministerpost. Hon var ju inte en 14-årig kille eller nått. (Inte för att jag tycker att 14-åriga killar är korkade!)
Men hur som helst, ligger inte tanken att kvinnor har ett ansvar om de blir våldtagna väldigt nära hela hederstanken, och att kvinnor måste ta ansvar för att män inte lockas att göra dumma saker? Är det inte därför vissa kulturer förespråkar att kvinnor har täckt hår? Det gör både delar av judendomen, islam och kristenheten. Det är inte särskilt länge sedan kvinnor i Sverige inte fick gå ut utan täckt hår. 

Man skulle ju kunna tro att det är precis den synen hon är emot när hon gör det här uttalandet:

• ”Medan halva regeringen jobbar för jämställdhet jobbar den andra halvan med att hämta män från medeltida kulturer till Norge. Resultatet gynnar definitivt inte norska kvinnor” sade hon till Stavanger Aftenblad i november 2009.

Men nej, det visar sig att hon tycker att kvinnor har ett eget ansvar att inte försätta sig i situationer då de blir våldtagna. Jag undrar vem det är som är medeltida.

Ursäkta att jag tjatar om detta, men jag blir så himla arg! 

Om du, liksom jag, blir arg kan du lugna nerverna och lyssna på P1s Lördagsintervju med en riktig jämställdhetsminister. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar