onsdag 16 oktober 2013

Vad är det som händer?

Jag har sett och hört på nätet och IRL att mina vänner och bekanta har kompisar på Facebook och även i det riktiga livet som säger rasistiska och homofoba dumheter. Jag har varit ganska förskonad från sånt. Eller typ helt.
Men de sista veckorna har något hänt. Helt plötsligt dyker det upp en massa mer eller mindre underliga kommentarer i mitt facebookflöde. Vad är det som händer? Är det helt plötsligt mer socialt accepterat att uttrycka sig rasistiskt? Jag tänker att Facebook är ett sätt att visa upp vem man vill framstå som. Vill folk helt plötsligt framstå som en bigott homofob? I så fall, varför?

Jag tycker att vi kan enas om vad som är viktigt och inte viktigt för att man ska gilla en människa.

Det här är det viktiga: Om den är rolig. Om den är snäll. Om den tycker om hundar. Om den lagar god mat. Om den är bra på sällskapsspel. Om den följer med på bio. Om den är tyst på bion och inte sitter och prasslar med godispåsen. Om den hjälper en men olika grejer. Om den kan be om hjälp.

Vad som inte är viktigt: Om den är rödhårig. Var den kommer ifrån. Om den är dålig på att stava. Om den har en annan religion än vad jag har, såvida den inte använder religionen som skydd för att få tycka dumma saker. Vem den är kär i. Om den är lång eller kort.

Visst är det väl så? Det som spelar roll är egenskaper som man kan råda över. Det som inte spelar roll är det man inte kan råda över. Eller har jag missat något?

Och framför allt, har jag missat varför folk tydligen helt plötsligt tycker att det är okej att uttrycka att det som inte är viktigt är viktigt. För mig är det lite som att skriva på Facebook att man inte tycker om rödhåriga. Vem skulle göra det?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar