tisdag 5 november 2013

En tårta i trynet på Jimmie Åkesson

Jimmie Åkesson har blivit tårtad idag när han signerade sin bok. De flesta dagar skulle jag tycka att det var jättekomiskt. Men inte idag.
För i går natt fick en sverigedemokrat sin bil sprängd och saker klottrade på sitt hus. Och även en annan medlem i partiet har blivit hotad.
Det är aldrig okej att hota eller utsätta någon för våld. Oavsett hur dum den är. Och de är dumma! De är nått så in i helvete dumma, men det ursäktar inte att spränga deras bilar. Faktiskt.
Och just nu är det sverigedemokrater som det är okej att tårta. Imorgon kanske det är folkpartister. Man vet aldrig. Skulle jag tycka att det var jättekul om Jan Björklund blev tårtad? Eller Birgitta Ohlsson? Nä, verkligen inte. Då kan jag ju i rimlighetens namn inte tycka att det är roligt att Jimmie blir tårtad heller.
Jag är på riktigt rädd för att SD ska få mer inflytande i Sverige. För deras syn på invandrare. För deras syn på kvinnor. För att de är drivna av hat mot allting som de tycker inte passar in. När Jimmie Åkesson säger att Erik Ullenhag är vad som är fel med Sverige är jag sjukt stolt över att höra till samma parti som Erik Ullenhag.
Men om vi tror på demokratin måste vi spela efter demokratins spelregler. Vi, alla, som är emot främlingsfientlighet måste göra det! Vi måste bemöta intoleransen med tolerans, inte sprängda bilar och tårta. Och om vi ska bemöta den med tårta så kanske vi ska gå till en flyktingförläggning och bjuda på tårta snarare än kasta den i ansiktet på våra meningsmotståndare.
Det parti vars företrädare är mest utsatta för hot och våld är SD. Det gör mig förbannad. Att politiker över huvud taget blir utsatta för hot och våld gör mig förbannad, men faktiskt gör det mig lite extra förbannad när SD-politiker blir det. De är ett riksdagsparti nu. De är representerade i kommunfullmäktige och landsting över hela landet. Men när de blir utsatta för hot och våld så kan de fortsätta att spela ut underdog-kortet. Tvinga dem att ta ansvar istället! Granska vad de har åstadkommit i kommunerna! Räkna hur många gånger de är uppe och pratar i debatten i fullmäktige. Skriv debattartiklar om det. Det är rätt sätt att bemöta dem. Så ska vi visa vilket dåligt parti de faktiskt är. Inte genom att tårta deras partiledare. Inte genom att spränga deras bilar.
Vi ska inte göra dem till underdogs, för det är det de vill vara. Spela inte med i det spelet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar