onsdag 27 november 2013

Hundar och katter

Det här är kanske ett konstigt inlägg, men det är något jag verkligen har starka känslor runt, så jag vill skriva om det ändå.
Jag älskar ju katter och hundar och kollar på Djurakuten på tv så fort jag har chansen. Det är en sak jag inte kan begripa för mitt liv, och det är varför man avlar fram katter och hundar som är helt opraktiska. Perserkatter, bulldoggar, mopsar.... alla har de så korta nosar så de har svårt att andas. En idealisk perserkatt har nosen nästan högre upp än ögonen. Mopsar och bulldoggar har så stora huvuden att de oftast inte kan föda själva utan man måste plocka ut valparna med kejsarsnitt.
För att vi tycker att de är gulliga så! De är ju jättegulliga. Det tycker jag också. Inte perserkatter, kanske, men mopsar och bulldoggar.
När man köper sådana här husdjur understödjer man en industri som faktiskt inte är juste. I vart och vartannat avsnitt av Djurakuten (jag har sett det i verkligheten också, tv är inte min enda källa) kommer det in franska bulldoggar och ska operera luftvägarna. Åter igen: För att vi tycker att de är gulliga!
Klart att inte alla människor behöver ha en beagle, och även om man har det finns det inga garantier att den är frisk, men jag tycker på något vis att man har ett ansvar att försöka hålla sig till raser som har så lite sjukdomar och problem som möjligt. Och det är klart att om en ras blir populär så kommer det fler oseriösa uppfödare. Men jag förstår ändå inte att man vill ha en hund eller katt som antagligen kommer ha problem och som man antagligen kommer behöva ha klippkort hos veterinären för. 
Ja, jag kanske moraliserar. Alla gör ju som de vill, så klart. Men så känner jag.


Buffy hjälper Newton att tvätta öronen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar