lördag 15 februari 2014

Ett nytt kristet parti... Varför?!

Ja, jag har varit en dålig bloggare, men ibland kommer livet emellan.
Men om man inte bloggar på ett tag hinner man samla på sig intryck och funderingar.
Till exempel denna dumhet att det har bildats ett nytt "kristet" parti, Kristna Värdepartiet. Det verkligen brinner i mitt huvud när jag hör talas om detta.
Om man nu är en kristen människa, och så pass kristen så att man tycker att det är dags att bilda ett kristet parti, då borde man ju fatta att det finns betydligt viktigare frågor att driva än förbud mot abort.
Till exempel kanske att de utan mat ska ha mat, att de sjuka skall få bli friska. För det kommer jag ihåg att Jesus pratar om i Bibeln. Om kvinnor ska få göra abort eller inte... KAN NÅGON VARA SNÄLL OCH VISA MIG DET BIBELSTÄLLET?!?!?!?!  Och inte bara i någon sorts överförd, tolkad bemärkelse, utan att det faktiskt står om abort.
Att förbjuda abort gör inte att antalet aborter minskar. Det gör att antalet lagliga, säkra aborter minskar. I detta nu kämpar kvinnorna i Spanien mot ett lagförslag som förbjuder aborter. Jag har till och med hört galenskapen någonstans ifrån, minns inte var, att kvinnor som får missfall ska kunna dömas för mord. Vad är det för fel på världen? Var kommer kvinnohatet ifrån?
Genomfördes det inga aborter innan det var tillåtet i Sverige? Jo, naturligtvis gjorde det det. Men de var osäkra, kvinnor skadades och dog. Fortfarande dör cirka 70 000 kvinnor världen över i samband med osäkra aborter. Just det! Det är bara kvinnor som dör av aborter.

Igår, på alla hjärtan dag, fastslog Folkpartiet sitt program inför Europaparlamentsvalet. I det slår vi fast att EU ska arbeta för lagliga aborter i hela EU. Folkpartiet kommer aldrig, som vissa andra partier i Sverige, gå med partigrupper i EU som arbetar mot lagliga aborter i hela EU. Det är jag stolt och glad över. Men jag tycker att man ska tänka på det om man röstar på M eller Kd i EP-valet, att de faktiskt röstar emot kvinnors rätt till abort i EU. Det är ju, i praktiken, en röst för att kvinnor gör osäkra aborter med klädhängare.

Det här har redan blivit en klassiker. 




4 kommentarer:

  1. Mycket bra, Eva! Detta visar skillnaden mellan allianspartiernas EU-politik.
    /EH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörrö, EH, mina initialer är också EH. Har inte tänkt på det innan.

      Radera
    2. Det finns många bibelställen.

      Ur de10 Gudsbuden som "Du skall icke dräpa"

      Premiss 1: Människovärdestanken
      - 1 Mos 1:27: “Och Gud skapade människan till sin avbild ...”
      - 2 Mos 20:13: “Du ska inte mörda”
      - 3 Mos 19:18: “...du skall älska din nästa som dig själv”
      -Luk 10:25-37: Liknelsen om den barmhärtige samariern som visar att “din nästa” är varje människa i nöd.

      Premiss 2: Ofödda är människor älskade och sedda av Gud
      - Psalm 139:13-16: “Du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i moderlivet. Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad. Ja underbara är dina verk, min själ vet det så väl. Benen i min kropp var ej osynliga för dig, när ´jag formade i det fordolda, när jag bildades i jordens djup. Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outvecklat foster…”
      - Jeremia 1:5: ” Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur modersskötet helgade jag dig.”
      -Lukas 1:43: “Men varför händer detta mig, att min Herres mor kommer till mig?” Detta sägs av Elisabeth till den 1-3 veckor gravida Maria. Jesus omtalas alltså här indirekt som Herren, men är bara ett embryo!

      Bibelns undervisning och etik är faktiskt ganska tydlig, både med att människan såsom människa har en speciell plats och ett speciellt värde i Guds ögon. Hon är “Guds avbild”, och därför är vi förbjudna att mörda. Istället ska vi älska varje människa som oss själva. Och “vår nästa” är varje människa i nöd. Bibeln är också tydlig med att människan är älskad och sedd av Gud redan i moderlivet. Och inkarnationens mysterium (att Gud blev människa i Jesus Kristus) förutsätter att människan blir till i och med befruktningen (även om Jesu befruktning var en övernaturlig sådan).

      Aborter förekom inte i den judiska kulturen (utifrån vad jag har läst i alla fall). Däremot förekom det i den grekisk-romerska kulturen. Därför är det intressant att när kristen tro (som egentligen var en judisk sekt från början) möter den grekisk-romerska kulturen så hittar vi direkt två tydliga och entydiga fördömanden av abort. Hos den första generationen efter apostlarnas (de s.k. apostoliska fäderna) kan vi läsa: “Tag ej något fosters liv, döda ej heller något som redan har blivit fött” (Barnabas brev 18:5) och “Du ska inte fördriva din livsfrukt eller döda den nyfödde” (Didaché 2:2). Så fort den judeo-kristna etiken “krockar” med den grekisk-romerska kulturen (genom att greker och romare blev kristna och därmed fick en “biblisk” etik) så ser vi dessa uttryckliga förbud mot abort. Och som vi sett är det helt följdriktigt med tanke på gamla testamentets syn på både människovärde och ofödda.

      Radera
  2. Aborter kan jämföras med folkmord.

    I ett folkmord dödas många människor just därför att de anses oönskade eller icke-människor - precis som i abort.
    Ett folkmord är lagligt, kulturellt accepterat och institutionaliserat - precis som i abort.
    Folkmord försvaras ofta med att det är den minst onda “lösningen” på ett svårt problem - precis som i abort.
    I ett folkmord får bödlarna direktkontakt med offrens mänsklighet och rationaliserar (“om inte jag gör det gör någon annan det” eller “jag gjorde bara min plikt”) och förnekar (“de är inte människor”) eller skuldbelägger offret (“judarna är parasiter” “fostret är en parasit/inkräktare”) precis som i abort.

    Vad är då skillnaderna?
    Folkmord dödar mestadels födda människor
    Abort dödar bara ofödda människor
    Folkmord dödar mestadels utvecklade människor
    Abort dödar bara outvecklade människor
    Folkmord dödar mestadels medvetna människor
    Abort dödar mestadels omedvetna människor.

    Vad ska vi säga om dessa likheter och skillnader? Jag har svårt att se hur skillnaderna är moraliskt relevanta för att upphäva de skrämmande likheterna. Det enda som kan göra parallellen ogiltig är om man kan bevisa att embryon och foster inte är männskor, eller att alla människor inte har ett människovärde. Ingen av dessa två grundförutsättningar är särskilt kontroversiella. Men det leder till att 35 000 aborter per år (av skäl vi aldrig skulle drömma om räcker för att döda födda) innebär en sorts folkmord.

    SvaraRadera