tisdag 15 april 2014

Fria skolvalet och segregationen

S i Skåne tycker att det fria skolvalet skall avskaffas för att det ökar segregationen. Även Vänsterpartiet tycker att det fria skolvalet är dåligt av samma orsaker.
Det är för mig helt frapperande dumt! (Ja, jag försöker använda frapperande på ett naturligt sätt för det är ett roligt ord. Om det är felanvänt, meddela mig gärna.)
När jag gick i skolan fanns inget fritt skolval. Det här är alltså på 80-talet, alltså under det årtionde då den röd dimman låg som tyngst över Sverige. Dallas fick inte visas på svt för vem visste vad det skulle göra med svenskarnas själar.

På skolan jag gick på vara vi två parallellklasser. Nästan alla elever i båda klasserna bodde i villa eller radhus. Kanske 5-6 stycken bodde i lägenhet. Mhmmm... De var inte som oss andra. En (1) i min klass hade skilda föräldrar. Det här var i och för sig en tid då folk fortsatte vara gifta i större utsträckning, men inte i så stor utsträckning. Och det vet jag för att....

80-talet gick mot sitt slut, och så gjorde även min tid på den idylliska skolan där alla barnen hade gifta föräldrar. 1989 började jag högstadiet på en skola där eleverna kom från både min skola och en till. Mycket annorlunda.

På den andra skolan bodde eleverna i lägenhet och hade skilda föräldrar. De hade sämre resultat än vad vi hade, och större andel av dem gick allmän matte och engelska. Vi fortsatte att gå i samma klasser som vi alltid gått i, och rivaliteten mellan klasserna upphörde aldrig.

Vad vill jag ha sagt med det här då? Att barn med skilda föräldrar lyckas sämre i skolan? Absolut inte!! Men att den som tror att segregation i skolan är något nytt och har med det fria skolvalet att göra tror kopiöst fel. 90% av eleverna i svenska skolor går fortfarande i den kommunala skola som ligger närmast bostaden. I många kommuner finns inga alternativ till kommunala skolor. Är skolresultaten bättre i de kommunerna? Nej. Och det vet jag eftersom jag bor i en kommun med ganska dåliga resultat och med bara kommunala skolor. Och det borde ju vara en direkt konsekvens om dåliga resultat och segregering är en följd det fria skolvalet, att kommuner med bara kommunala skolor borde vara bättre. Eller hur?!

Jag tror att orsaken till att sossarna i Skåne och Vänsterpartiet är emot det fria skolvalet är att de i grunden inte vill att folk skall kunna välja själva och påverka sina liv. De är i grunden konservativa och längtar tillbaka till en tid då Ica och Konsum var de enda mataffärerna och Dallas inte visades på svt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar