söndag 4 maj 2014

Det är inte många som vet...

eller ens kan ana, men jag vill egentligen ha en livsstilsblogg.
De bloggar jag läser själv handlar mest om kläder, mat och hundar och sånt. Så nu tänker jag skriva om livet som hundägare.
Idag har Buffy och jag varit på viltspårkurs. Igår kväll kom jag på att jag behövde matsäck, så Ola åkte och köpte färdiga pannkakor och lite annat. Jag rörde ihop en äggsallad att ha på mackor.

Recept kommer här (för det är en blogg med recept och sånt jag vill ha)
Hårdkoka 2 ägg.
Rör ihop
cirka en tsk dijonsenap
en klick balsamvinägerreduktion
ett par mst majo
hackad gräslök

Mosa/hacka ner äggen. Rör ihop. Salta och peppra.

I morse la jag äggsalladen på rågbröd och la tomater ovanpå. Sockrade pannkakor. Gjorde en termos chai latte.
Och så bar det av till skogs.

Vi började med att preparera älgklövar och göra i ordning spår till alla hundar. Det var en hel armé med taxar, två parson terrier och så Buffy.
Efter lite korvpår, teori och fika var det dags att gå spår på riktigt. Så kul! Behövde bara gå i närheten av spåret med henne, så satte hon av. Jag gick (sprang) efter henne och kollade inte så mycket på var vi gick, och rätt vad det var satte hon av åt vänster. Vad nu, då? tänkte jag. Det var spåret som svängde, och hon med det.

Kursledaren har varit domare på anlagsprov i höstas, och han tycker att vi ska öva lite, och sen gå öppna provet. Kändes himla kul .

Det är kul att se hur roligt hunden tycker att det är, och att hon verkligen fattar uppgiften. Och bra att komma ut i skogen en söndag då man kanske skulle ligga i soffan och ha nått filmmaraton annars.

Skulle så klart ha lite kort från dagen, men det gick så fort när hon gick spåret att jag hade fullt sjå att rusa efter.
Så här kan en dag se ut. Allt är inte politik här i livet. Det kan vara att stå i skogen en kall och blåsig dag och titta på taxar som går spår också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar