måndag 5 maj 2014

Men rösta på riktigt! Du har bara en röst.

Det händer ibland att man er på TV eller läser om länder som precis blivit demokratiska eller inte ens blivit demokratiska med de ska ändå ha någon sorts riggat val. Och ändå går folk man ur huse, de köar i timmar, de står i gassande sol, de kanske går flera mil och vet att de kan bli anfallna och misshandlade på vägen. Men ändå ska de rösta, för det är så himla viktigt för dem. De får den här chansen, att göra sin röst hörd. Kanske vet de redan att det kommer förekomma valfusk, men de gör det ändå. Oppositionen sätts i fängelse, men de engagerar sig i alla fall. Familjer splittras. De gör det i alla fall.

Jag brukar tänka på det ibland i Sverige, i valtider. Folk som säger att de inte är intresserade av politik. Folk som röstar på SD av lättja, utan att ta reda på vad de står för. Folk som låter bli att rösta, för det är samma skit alltihop. Att det finns de som är beredda att dö för en rättighet som vi tar så självklar att vi inte orkar bry oss. En del lägger sin röst på ett tokparti med tydliga rötter i nazismen för att man inte orkar bry sig.  Rösta på riktigt! Du har bara en röst. Det är inte skolval nu, de du röstar fram kommer få makt. På riktigt.

Jag kan tänka på det när det kommer till mitt eget politiska engagemang också. Att de som är liberaler på Cuba hamnar i fängelse. Vi brukar samla in pengar till deras familjer på stora folkpartistiska arrangemang. Jag riskerar ingenting. Jo, just idag har jag spänningshuvudvärk för att jag har skrivit på länsprogrammet halva dagen. Men värre än så blir det inte. Skulle jag vara beredd att riskera mer? Om Ola skulle bli misshandlad på grund av mitt politiska arbete? Eller få sparken? Jag vet inte. Jag hoppas det.

Rösta den 25e maj. Det tar fem minuter av din söndag. Kanske behöver du åka/gå till en vallokal också. Det kan det väl vara värt? Fem minuter av fem år. För det som folket i Ukraina nu har blivit invaderade för att få rätten att göra. Så enkelt är det. Ukraina ville närma sig EU. Ryssland tyckte att det var en riktigt dålig idé, så de invaderade. Du har rätten att rösta. Du har inte ens behövt göra något för det. Du behöver inte registrera dig. Du bara får ett röstkort i brevlådan. Vi åt middag med våra grannar i fredags då röstkorten hade kommit. Vi skålade för röstkorten. Det kanske vi skulle göra lite oftare i Sverige. Fira att vi får rösta. Fira att vi lever i ett land där alla får uttrycka sin åsikt. För det är inte självklart. Tänk på det om du tänker rösta på ett tokparti för att du inte orkar bry dig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar