onsdag 28 maj 2014

Min eftervalsanalys

Det är så många som har gjort eftervalsanalyser de senaste dagarna, så känner mig manad. Här kommer min:
Halva befolkningen röstade inte. Det är skandal. Men kanske något vi som politiker får ta på oss, att vi inte har lyckats förmedla varför EU har betydelse i människors liv, och även varför man inte ska tro på allt tok som sägs om EU. Jag lyssnade på en EU-korrespondent för ett tag sedan som sa att man skulle göra "Fredrik Reinfeldt-testet" varje gång man hör t ex. att EU vill förbjuda ditten eller datten. Byt ut EU mot Fredrik Reinfeldt och fundera, tror du på det här? Om inte, så stämmer det antagligen inte.

Men åter sitt själva analysen. SD fick nästan 10%. Betyder det att samhället är mer rasistiskt nu än för, säg 20 år sedan? Jag tror inte det. De där mätningarna som kommer från Göteborg varje år tyder på att det inte är så. Vad jag tror har hänt är att det har blivit mindre socialt accepterat att vara rasist, alltså vardagsrasist, så att de som är det känner sig utskuffade ur de vanliga partierna. För 20 år sedan röstade antagligen de är människorna på S eller M eller KD eller vad det nu är, och var ganska ostörda där, men nu tar alla andra partier så kraftigt avstånd från rasism till exempel att det inte finns något utrymme där.

För 20 år sedan bestod KD av öppet homofoba. Det vet jag att det var så, jag såg det med egna ögon. När vi åkte till Gospelfestival med Svenska kyrkans unga, för kanske exakt 20 år sedan gick min kompis Ann-Chatrin och jag förbi KDUs monter hand i hand, bara för att kolla om de skulle säga något. Det gjorde de, kan man lugnt säga. Vi fick höra hur äckliga vi var, om man säger så. Nu har vinden till ganska stor del vänt i KD. Vart ska de som vill hata bögar ta vägen? Till SD, så klart.

De som tycker att kvinnor inte är lika mycket värda och inte ska få bestämma över sina egna liv, de kunde nog leva i högsta välmåga i ganska många partier förut. Men nu, vart ska de bli av?

Så jag tror egentligen inte att det är ett hårdare, kallare samhälle vi lever i. Egentligen är det ett bättre samhälle, med mindre utrymme för dem som vill hata. Jag är inte säker på det här. Hoppas jag har rätt.


Alltså, jag vill absolut inte säga att det inte är ett problem att SD fick nästan 10%, det är ett jätteproblem! Men jag tror inte att det speglar ett kallare, hårdare samhälle. Inte bara i alla fall. Och det är ett jätteproblem att Nationella fronten fin 25 % i Frankrike. Och så vidare. Att de högerextrema får inflytande i EU är helt gräsligt, särskilt med tanke på vilket hästjobb som nu är genomfört med EUs flyktingpolitik och det. Tur att de är klara med första delen. Hoppas att detta inte sätter käppar i hjulen för andra delen, med lagliga vägar in i EU.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar