söndag 25 maj 2014

När argumenten inte biter....

Ja, jag har varit en dålig bloggare, men så är det ibland. Nu är EP-valrörelsen över och vi kan inte göra så mycket mer för det här valresultatet så det blir lite tid att tänka och skriva.

Min kamrat Tobias har de senaste dagarna dagarna funderat på hur man ska bemöta SD då vanliga argument med fakta och logik inte fungerar och man bara känner sig handfallen. Jag kan dela den frågan med Tobias, men jag tänker lite så här, SDs kärnväljare kommer antagligen inte rösta på till exempel Folkpartiet oavsett vad vi säger eller gör. Det handlar nog om att försöka minimera att fler röstar på dem. Och det bästa botemedlet mot det är att låta SD prata. På de debatter och grejer jag har varit på där SD har deltagit har åhörarna blivit immuna mot dem. Dels för att de har så dåliga företrädare lokalt. Alltså riktigt dåliga. Och dels för att folk inte gillar det de hör.

Vi behöver ju inte titta längre än den senaste månadens märkliga utspel av Kristina Winberg. Herre Guuuud! Alltså på riktigt. Folk som röstar på en människa som verkar som totalt inkompetent, på dem biter ingenting. Och det är inte dem vi kan övertyga. Det handlar om att göra dem synliga så att vanliga människor ska få höra vad de säger så att man inte kan slentrianrösta på dem. För jag tror inte att någon stor massa i Sverige är rasister eller misogyna, jag tror att de etablerade partierna inte lyckas måla upp en bild av vilket samhälle de vill ha. Då slentrianröstar man på det parti som faktiskt ålar upp en begriplig bild. De kanske inte gillar bilden så mycket, men det är i alla fall en bild.

Därför ska vi ta debatten, så ofta vi kan! Släpa ut trollen i solen så de spricker. Måla upp en begriplig bild av vilket samhälle vi vill ha. Så tror jag att vi stoppar SDs framfart. Jag hoppas att det funkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar