måndag 11 augusti 2014

Jag älskar RUT!

Det här är ingen fortsättning på att jag kommer ut som queer, för den som trodde det. Det handlar om RUT-avdraget. Jag har länge tänkt skriva en hyllning till RUT-avdraget. Efter jobbdebatten på TV igår är det verkligen dags.
Jag kan erkänna på en gång, jag tittade inte på debatten. Jag tittar inte på några debatter, och om det gör mig till en dålig politiker så får det vara så. Jag tycker det är så hemskt! Det går bara inte.

Men i alla fall, om du inte heller kollade så är det här konflikten:
Ali Estabi (V) sa att RUT leder till att fler skaffar sig tjänstefolk.
Centerns representant i debatten härsknade till och sa att Du målar upp en helt annan bild som kanske passar din retorik och ditt parti. Men det är inte sant. Du får inte kalla de tjejerna som driver Rutföretagen för tjänstefolk. Ta tillbaka det, röt han.

Alltså för ända in i..... Uttalandet tyder på

A) Historielöshet. Hur kan man ens tänka tanken att jämföra de stolta, duktiga RUT-företagarna med gamla tiders tjänstefolk? De var utlämnade åt en familjs godtycke, de bodde ofta där, när husbonden gjorde dem på smällen fick de flytta ut. Det är inte så det funkar idag, om du undrar.

B) Konstig syn på arbete. Jag har jobbat på ett motsvarande RUT-företag när jag pluggade. Det här var innan RUT, så det var en tid då bara de som faktiskt hade mycket pengar, eller hade hemhjälp som löneförmån, hade råd att ha någon som kom och städade. Jag hade två familjer som jag städade hos varannan vecka. Ena familjen hade en dotter som var jättejätteallergisk. Hon bodde där varannan vecka, så när hon skulle komma var det STORSTÄD innan. Alltså torka alla tavelramar, alla lister, dammsuga böcker i bokhyllorna och så vidare. Jag tyckte det var väldigt givande att kunna hjälpa dem att få ett fungerande familjeliv, och de var så tacksamma. Inte vad jag skulle kalla tjänstefolk....

C) Historielöshet igen, men på ett annat sätt. Det är inte så att ingen har betalat för att få städat hemma hos sig förut. Faktiskt. Det fanns folk som städade hemma hos andra förut med, men det finns en avgörande skillnad. Förut skedde det svart. Det finns några saker som är problem med svart arbete. Dels kommer det inte in några skattepengar. Men det är faktiskt underordnat. (Säg inte till Ola att jag har sagt det.) Det som är värre är att man inte får pensionsgrundande inkomst. Eller sjukpenninggrundande. Eller någon social trygghet över huvud taget. Ingen fackförening. Ingen möjlighet att klaga på arbetsgivare.... Vänta! Jag känner igen det här..... Nästan som...... tjänstefolk! Är det möjligt?!? Har RUT faktiskt gjort att kvinnor har fått fler rättigheter när de gör samma sak som de gjorde förut? Ja, det verkar nästan så.

Ja, jag vet. Jag har skrivit om RUT så många gånger att du tröttnar. Men jag tycker det är viktigt.

Vi slutar med lite Dolly. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar