måndag 17 november 2014

Men vad vill hon då..?

Jag tappade sugen lite. Det var inte roligt längre. Men nu börjar sugen komma tillbaka. Och nu när vi har en lång mellanvalsperiod framför oss ska jag bara skriva om roliga saker. Kanske lite recept. Kanske lite kläder, hundar och katter. Och så klart populärkultur.

Den som lyssnar på Spanarna i P1 vet att man behöver tre belägg för att något ska vara en trend. Jag har tre belägg för min tes.

Medeltiden är på väg tillbaka.

Bevis 1: One Direction, Steal my girl. Texten går så här: Everybody wanna steal my girl, everybody wants to take her heart away. Couple billion in the whole wide world find another one 'cos she belongs to me.

Och så kommer det lite mer text, och så detta: She knows, She knows that I never gonna let another take her love away now.

Jag tänker så här.... VAD VILL HON DÅ??????? Om alla vill stjäla henne, hur ställer hon sig till det? Tycker hon också att  hon tillhör dig? Är hon inte sin egen? Stannar hon inte hos dig av sin egen fria vilja? Och om inte, tycker du inte att det känns lite medeltida att hon tillhör dig?

Bevis 2: Magic, Rude. Can I have your daughter for the rest of my life.... ...... I'm gonna marry her anyway, Marry that girl, marry her anyway......

VAD VILL HON DÅ??? Varför fråga pappan över huvud taget? Är hon inte en fri varelse som borde kunna bestämma själv´? Vaddå I'm gonna marry that girl? Ska inte ni gifta er med varann? Så trodde jag att det gick till nu för tiden. Enligt svensk tradition, där man går fram tillsammans i kyrkan för att visa att man gör detta tillsammans och av fri vilja. I'm gonna marry her anyway..... Jag kräks!

Bevis 3: SVTs nya underhållningsprogram Gift vid första ögonkastet. Alltså ett program om arrangerade äktenskap. Det finns så mycket att invända mot detta. Om folk vill hitta kärleken i TV så har inte jag något att invända om det. Jag tycker det är konstigt, men vad vet jag...

Men hur Public Service kan vara så kopiöst omdömeslöst så de gör ett program som framhåller arrangerade äktenskap som något piffigt. Alltså, de förstår väl att det är verklighet för massor med killar och tjejer även i Sverige?

Jag tror att man kan passa ihop med, och lära sig att leva med, massor av människor, det är inte det. Men att legitimera hederskultur. Att framställa det som något lite djärvt och nyskapande.... Det är gammalskapande, det är vad det är.

Så, det var mina tre bevis. Kvinnan ska vara mannens egendom, pappa ska kunna bestämma vem hon ska gifta sig med, eller inte.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar