fredag 8 april 2011

Dementi...

Ola dementerar bestämt att det var han som sa att jag är feminist.
- Det här är min fru, hon är feminist, låter ju inte som något han skulle säga. Ja, ja, det var väl nån annan då...
Jo, den där andra saken jag tänkte på igår, såg en filmrecension på tv. Av Sucker Punch. Regissören menar att den är nått sorts inlägg i den feministiska debatten, men det höll inte Göran Everdahl med om. Han tyckte det var stereotypt att tjejer som heter Sugar Babe drar på sig en korsett och slåss med drakar.
Filmen efteråt var Rabbit Hole, med Nicole Kidman som spelar en mamma som har förlorat sitt barn. Den var jättebra, tyckte Göran. Men kan man inte få visa upp en annan bild av kvinnor? Måste de vara mammor och omvårdande? Kan de inte få ha korsett och slåss med drakar?
Hela kampen har väl gått ut på att kvinnor ska få göra och vara vad de vill, och det måste ju även innefatta att få vara sexig och slåss med drakar. Jag tror att filmen är dålig, men jag ska se den. Och känna mig befriad från de ok som läggs på kvinnor. Jag tycker inte att det är Göran Everdahl som lägger på oket, jag blev bara trött.
Tjing

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar