torsdag 15 augusti 2013

Ska vi plocka körsbär i min trädgård...


Jag tänkte egentligen skriva något om trädgård och höst och fruktbarhet, och ja, jag vet att det är äpplen och inte körsbär, men det finns ju viktigare saker en dag som denna.
Till exempel friidrott. Och Ryssland. Rysslands nya anti homolagar är verkligen... nä, jag kommer inte på något bra ord. Jag blir bara helt bestört. Att kritisera Emma Green Tregaro för att hon har målat naglarna i regnbågsfärger känns bara så skruvat.
Hon målade naglarna. Hon är ju för tusan inte ens själv homosexuell, hon är gift med en man.
Och när jag tänkte på det, så kom jag att tänka på en grej som jag var med om när jag var ung och frireligiös i Östersund. Vi var ett gäng ungdomar som var hemma hos någon för att ha bönekväll. Vad som hände var att de, mer eller mindre mot min vilja, bad för mig, för att jag skulle förstå att det var fel att vara homosexuell. Inte att jag skulle sluta vara det, utan att jag skulle förstå att det var fel av andra att vara det.
Det här var ett gäng med missledda ungdomar som trodde att de gjorde nånting bra. När samma sak omsätts till politik då är vi riktigt illa ute. Varför kan inte alla bara få vara som de vill? Varför ska staten Ryssland ha åsikter om vem ryssar eller för den delen turister i Ryssland älskar? Och varför har någon över huvud taget åsikter om vilken/vilka färger en friidrottande tjej har på sitt nagellack? You go, Emma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar