tisdag 25 februari 2014

Lite hederlighet i debatten....

Egentligen tänkte jag skriva en hyllningssång till RUT idag, men kände att det är något annat som pockar på.

Det här med hederlighet i debatten. Jag har skrivit om ordet högerextrem en gång förut, men det är så länge sen så ingen minns det, knappt jag själv. Men. Det där lilla ordet, jag hatar det! Det gör nämligen att folk kopplar samman det som jag, som socialliberal och därmed kanske betraktad som höger tycker, med det som högerextrema tycker. Det är orättvist, dumt och helt enkelt fel. Det där lilla ordet gör att vänstern tycker att de kan lägga belag på alla frågor som har med mänskliga rättigheter, kvinnokamp, rättvisa för HBTQ-personer och så vidare.
Senast idag fick jag det bekräftat igen, att folk som står till vänster tycker att de är de som står för normbrytande, feminism och lika rättigheter.
Sluta kladda ner mig med åsikter jag inte har! Och det jag tycker är värst i det här är att jag skulle aldrig få för mig att smeta ner en vänstermänniska med Sovjetunionen eller Nordkorea, för jag förstår att de inte tycker att dessa regimer är något att eftersträva. Men många vänstermänniskor drar sig inte för att dra direkta paralleller mellan till exempel nuvarande regering och Sd. Detta trots att regeringen gick ihop med Mp om migrationspolitiken just för att Sd inte skulle få inflytande i de frågorna.

Ibland tänker jag så här, att alla dessa personer som tror att bara för att man tror på marknadsekonomi äter man barn till frukost och petar tänderna med deras benknotor, de måste väl känna någon som är liberal/ konservativ/vad vi nu skall kalla det? De vet väl att det inte är så? Eller är det lite som en del rasister, som säger att de har en kompis som inte är född i Sverige, att just min högermänniska är bra. Men alla andra....
Jag tycker att det är fördomar, lika dåliga som några andra fördomar.

Och det kan fortsätta på grund av det där lilla ordet, högerextrem. Fast det borde ju fungera tvärt om egentligen. Om högerextrem skulle vara väldigt mycket höger, alltså som jag, fast mer, så skulle det innebära att högerextrema tyckte att HBTQ-personer skulle ha samma möjligheter att leva sina liv som de vill, att rasism förpassades till historiens soprum, att kvinnor fick leva sina liv precis som de vill med eller utan barn.

Högerextremism är som Golgatha the shit monster i Dogma, och smutsar ner allting i sin väg. Jag vill inte bli nedsmutsad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar