tisdag 11 mars 2014

Clap along if you feel like a room without a roof

Jag är ju alltid glad och stolt över mitt parti, men ibland är jag extra glad, och nu är ett sånt tillfälle. Dels var vi på riksmöte i helgen som var, och då är man alltid glad och uppspelt om än väldigt väldigt trött. Men det är mer en generell glädje.
Det finns också en väldigt specifik glädje.
På riksmötet är det alltid en massa utställare och olika sidoorganisationer har bokbord och sånt. Och nu, detta: HBT-liberaler och Kristna Liberaler delade bokbord. Bara i Folkpartiet! Som den religiösa försvarare av gay rights jag är, blev jag så rörd att jag nästan grinade. Eller.... kanske inte nästan. Jag grinade. Det var så himla fint, och jag tror verkligen att det inte kan hända någon annanstans än i det fina, fria, modiga parti som är Folkpartiet Liberalerna. När man vet hur det är runt omkring i världen då religiösa och nazister slår sina läskiga påsar ihop för att gå i första ledet för HBT-förtrycket, då blir det för mig som en protest. En protest som säger att det finns kristna människor som faktiskt sätter kärleken först istället för att att bara följa reglerna.
Det var den första grejen.
Den andra grejen är att vi har ett så bra ungdomsförbund. När Ung Vänster vill ta patent på antirasism och nekar LUFs medlemmar att tala på manifestationer mot rasism går LUF en annan väg. Kärlekens väg.
Från tidningen Metro:
De nazistiska symboler som eleverna i skolorna Vasa real och Cybergymnasiet möttes av på måndagsmorgonen har nu bemötts – med kärlek. På kvällen sattes det i stället upp pappershjärtan med kärleksbudskap, rapporterar SVT.
Liberala ungdomsförbundet ligger bakom manifestationen.
– När vi hörde om det som hade hänt här så kände vi att vi ville skicka ett stöttande och positivt kärleksbudskap till eleverna. Nazisterna kanske är högljudda, men vi är tusentals fler, säger Linda Nordlund, ordförande i Luf, till SVT.
”Kärleken övervinner alltid hatet”, ”det finns ingen plats för nazister på våra skolor” och ”mångfald är större än enfald”, var några av texterna som klistrats upp, enligt SVT.
I januari klottrades det nazistsymboler på ett flertal religiösa byggnader. Även dessa möttes med kärlek efteråt då någon utförde en "blomsterattack" genom att smycka platserna med blommor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar