onsdag 4 september 2013

Att välja sina strider

Jag fick en sträng uppmaning att skriva om Obamas besök i Stockholm idag... Så jag får väl göra det då, så jag inte drabbas av någons vrede. 
Jag har väl egentligen ingenting att skriva om att Obama besöker Stockholm, mer än att jag tycker att Fredrik Reinfeldt hanterar det hela klokt. 
I morse på morgonTV, och säkert vid många andra tillfällen, fick han frågan om han skulle ta upp stängningen av fängelset på Guantanamo med Obama när han ändå är här. Nej, svarar Fredrik, för vi tycker samma sak. Han vill också stänga Guantanamo, det är republikanerna som har majoriteten i representanthuset som inte vill det. 
Men vore det ändå inte bra att marker mot fängelset? Nej, för Obama tycker samma sak. 
Men är det inte en viktig symbolfråga?
Gaaaaahhhh!!! 
Journalister är ju tröga i huvudet! 
Det jag tycker är så himla bra med Fredrik Reinfeldts svar är att han vägrar att ta billiga inrikespolitiska poäng på att Barack Obama kommer hit. Det är ganska stort av en statsminister med halvdåliga opinionssiffror att inte ta den chansen. 
Det skulle ju inte göra någonting bättre för fångarna på Guantanamo om han skulle säga någonting om det. Det enda som skulle bli bättre är att delar av den svenska opinionen skulle känna sig nöjd med att vi minsann vågar säga sanningen till USA:s president. 
Jag fick en bild i huvudet att vi skulle ha haft Håkan Juholt som statsminister och Barack Obama hade kommit på besök. Tror någon levandes människa att han hade haft samma förnuft? Tja, inte vet jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar